Menu

Brand the band

Art Direction, Design

Brand the band

Case #10 – 11 April 2013

Brand the band

This school project was a collaboration between Berghs SoC and Fryshuset, well-known as the biggest youth centers world-wide. The brief was to brand a band the best way (Identity and concept) . We got a swedish band called Skandinvia. In collaboration with Viktor Blomstergren.

Story in swedish
De senaste tio åren har kantats av artister som inte velat prata om det, inte velat visa varken sig själva eller något annat – ens på scen. Plötsligt fylldes scenerna av kråkor och ryggar vända mot publiken. Faktum är att motreaktionen till nittio och nollnoll talets överflöd och konsumtion inte bara satte oss i en finansiell kris, vi såg krig som utbröt i jakten på mer. Mer pengar, mer persona, mer scen, mer olja men framför allt mer information. Det går som inte ihop. Allt föll. Idag ser vi ett samhälle som påstår sig vara öppet, som i jakten på informationen kretsar runt sociala medier och det egna varumärket. Vi hade lite och skapade mycket med hjälp av små medel, vi drömde oss bort både på scen och nedanför. Lågkonjunkturen krävde fantasi, vi behövde illusionen av att allt var bra. Om än för en kort stund. När konjunkturen visade plus igen kom beviset på att det inte gått att lära gamla hundar att sitta. Det var som att luften gått ur fantasin och tacksamt tog vi emot medieformat för miljoner, färdiga artister i färdiga paket med tomma löften om en framtid som var deras egen. Ja vi vet att din mamma säger att du kan sjunga, men det räcker inte. Det finns tusentals personer med starka röster, men bara en som du.

1. Concept
I jakten på något äkta sökte vi oss tillbaka till countryns rötter, tjugotalet och den amerikanska öknen. Vi flydde till epicentret av den musik som så länge varit vår tröst. Trötta på en scen fyllda av halvfabrikat såg vi över vad vi hade framför oss, på bordet så att säga. Där låg ju våra liv, förvisso i delar men ändå i form av en enhet. Det var där och då det slog oss, att ärlighet är öppenhet. Så vi ger er oss, nycklarna till våra hem, räkningarna vi borde betala och ja ni får till och med bestämma över fjärrkontrollen. Inga fabrikationer – inga kort i skjortärmen. Vi synar er bluff, alla kort på bordet.

swedens most honest band!

All items are the bands personal belongings, exposing them to the target audience. Everything up on the table…

honest and genuine, all truth!!!

This is a unique website which will require a more modern browser to work!

Please upgrade today!